Άρθρα

Εκτύπωση

Απογοήτευσαν οι εκπτώσεις το εμπόριο

Κατώτερα των προσδοκιών που καλλιεργήθηκαν ήταν τα αποτελέσματα των φετινών εκπτώσεων του καλοκαιριού, παρά τις γενναίες μειώσεις τιμών που ξεπέρασαν ακόμη και το 40%.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ ο συνολικός τζίρος κατά την εκπτωτική περίοδο υποχώρησε μεσοσταθμικά κατά περίπου 10%, απογοητεύοντας τον εμπορικό κόσμο που ήλπιζε σε τόνωση των πωλήσεών του. Η υπέρμετρη φορολόγηση εκτιμάται πως έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην «αποχή» των καταναλωτών από τα καταστήματα.

«Πικρή γεύση» άφησαν οι θερινές εκπτώσεις στον εμπορικό κόσμο, αφού τα αποτελέσματά τους ήταν χαμηλότερα των προσδοκιών, παρότι το ποσοστό των εκπτώσεων ξεπέρασε ακόμη και το 40%. Η απογοήτευση στην αγορά είναι διάχυτη καθώς για μια ακόμη φορά τα τελευταία χρόνια ο τζίρος των περισσότερων εμπόρων συρρικνώνεται περαιτέρω, χωρίς να φαίνεται από πουθενά προοπτική ανάκαμψης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί σε ετήσια βάση το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, ο τζίρος της αγοράς κατά τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου υποχώρησε μεσοσταθμικά κατά περίπου 10%, ενώ σε κάποιες περιοχές όπως η Άρτα ξεπέρασε ακόμη και το 40% (!) (βλ. Πίνακα). Επιπλέον, πάνω από μία στις δύο επιχειρήσεις (53%) εμφάνισε υποχώρηση στις πωλήσεις σε σύγκριση με το 2015, ενώ στασιμότητα δήλωσε το 1/3. Αντίθετα, το ποσοστό αυτών που δήλωσαν ότι οι εκπτώσεις του 2016 ήταν καλύτερες σε σύγκριση με την περσινή περίοδο ανέρχεται στο 14% (5% στις θερινές εκπτώσεις του 2015).

Σχολιάζοντας τα παραπάνω ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης επεσήμανε πως ?η φετινή θερινή εκπτωτική περίοδος, σε αντιδιαστολή με τις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στις αρχές του καλοκαιριού, δεν κατόρθωσε τελικά να αποτελέσει το σημείο καμπής και ανάκαμψης για το ελληνικό εμπόριο? ενώ τόνισε πως «η αυξημένη τουριστική κίνηση στη διάρκεια του Ιουλίου και του Αυγούστου επίσης δεν κατάφερε να αποφέρει τα αναμενόμενα έσοδα και να τονώσει τον τζίρο στις περιοχές υψηλής επισκεψιμότητας». Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, οι υφιστάμενες αλλά και οι επικείμενες φορολογικές υποχρεώσεις φαίνεται πως διαδραμάτισαν καθοριστικό παράγοντα στην αδυναμία και διστακτικότητα που επέδειξε το καταναλωτικό κοινό στα κοινώς ομολογουμένως υψηλά ποσοστά εκπτώσεων που προέβησαν οι εμπορικές επιχειρήσεις.

«Παρά τη νηνεμία μεταξύ πρώτης και δεύτερης αξιολόγησης, η πτωτική πορεία των θερινών εκπτώσεων ακολούθησε το υφεσιακό κλίμα και επιβεβαίωσε ότι οι υπερβολικοί φόροι στράγγιξαν την κατανάλωση», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Ο πρόεδρος της ΕΣΣΕ υπογραμμίζει ακόμη ότι «μπορεί ο ρυθμός υποχώρησης της εμπορικής κίνησης να είναι μικρότερος από εκείνον της περιόδου Ιουλίου - Αυγούστου 2015 (80%), δεν θα πρέπει όμως να λησμονείται το γεγονός πως τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο τέθηκε σε εφαρμογή ο πρωτόγνωρος, για τα ελληνικά δεδομένα, περιορισμός στην κίνηση κεφαλαίων (Capital Controls) και η επιβολή της τραπεζικής αργίας, και ως εκ τούτου η περσινή εκπτωτική περίοδος δεν μπορεί να αποτελέσει βάση αναφοράς και διεξαγωγής χρήσιμων συμπερασμάτων».

ΕΛΣΤΑΤ
Την αρνητική πορεία του λιανεμπορίου επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), σύμφωνα με τα οποία οι λιανικές πωλήσεις τον Ιούνιο σημείωσαν πτώση 3,6%, σε συνέχεια της πτώσης 6,3% που είχε καταγραφεί το Μάιο. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούνιο, οι πωλήσεις στα καταστήματα διατροφής μειώθηκαν κατά 1,8% σε ετήσια βάση, με τις πωλήσεις στα σούπερ ? μάρκετ να υποχωρούν κατά 1,1%. Ανοδικά κατά 11,4% και κατά 4% κινήθηκε ο όγκος των πωλήσεων σε πολυκαταστήματα και σε καταστήματα ένδυσης, αντιστοίχως. Σημαντική μείωση 7,7% καταγράφηκε στα καταστήματα φαρμακευτικών ? καλλυντικών ενώ κατά 10,4% μειώθηκε ο όγκος των πωλήσεων στα καταστήματα καυσίμων.

Τα ποσοστά

• Στην πλειοψηφία των επιχειρήσεων (60%) το ποσοστό της έκπτωσης κυμάνθηκε μεταξύ 21% και 40%, όταν πέρυς το αντίστοιχο ποσοστό ήταν πολύ χαμηλότερο (39%).

• Περίπου μία στις πέντε επιχειρήσεις πραγματοποίησε πωλήσεις με ποσοστό έκπτωσης άνω του 40%, όταν πέρυσι ήταν μία στις τρεις επιχειρήσεις.

• Τα περισσότερα καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 17 Ιουλίου δεν είδαν διαφορά στο συνολικό τζίρο αλλά και στην επισκεψιμότητά τους.

• Για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στη δράση Open Mall (ανοιχτά εμπορικά κέντρα), οι πωλήσεις κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα ή κατέγραψαν αυξητική τάση.

Πηγή: Ημερησία