Άρθρα

Εκτύπωση

Που ποντάρει η κυβέρνηση για επιστροφή στην ανάπτυξη

Σε πέντε δεδομένα στοιχηματίζει η κυβέρνηση. Οι σταθεροί και οι... μεταβλητοί παράγοντες. Ο τουρισμός και το ΕΣΠΑ, οι κινητήριες δυνάμεις για την ανάπτυξη. Τι δεν θα πρέπει να προϋπολογίζει το οικονομικό επιτελείο.

Υψηλό βαθμό αισιοδοξίας, ότι το τρέχον έτος θα κλείσει, - έστω και οριακά - με θετικό αναπτυξιακό πρόσημο διατηρεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Μάλιστα, το χειρότερο σενάριο που υιοθετεί είναι ότι στο βαθμό που η οικονομία συνεχίσει να «τρέχει» με τον ίδιο ρυθμό το β' εξάμηνο, το 2016 η μείωση του ΑΕΠ, θα είναι σημαντικά μικρότερη της πρόβλεψης του προϋπολογισμού.

Πάντως για την κυβέρνηση, το επιθυμητό σενάριο, είναι η επιστροφή στην ανάπτυξη και όχι αυτό του περιορισμού της ύφεσης. Επιθυμία, που πρωτίστως στηρίζεται στις «επιδόσεις» του πρώτου εξαμήνου του έτους.

Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, υπάρχουν, ισχυροί λόγοι αισιοδοξίας ότι η οικονομία θα «ανεβάσει» ταχύτητα το επόμενο διάστημα, βασιζόμενη σε πέντε ουσιαστικά θετικές εξελίξεις.

Ειδικότερα αναφέρεται ότι:

1. Η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και η σταδιακή χαλάρωση των capital controls συμβάλλουν στην εμπέδωση κλίματος σταθερότητας.

2. Οι συνθήκες ρευστότητας στην οικονομία θα βελτιωθούν το β' εξάμηνο, ως αποτέλεσμα της αποκατάστασης της ομαλής πρόσβασης των τραπεζών στη χρηματοδότηση από την ΕΚΤ (επιστροφή waiver, μείωση του haircut των ελληνικών ενεχύρων, ένταξη στο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων), της εξυγίανσης των τραπεζικών χαρτοφυλακίων και της δραστηριοποίησης Διεθνών Χρηματοοικονομικών Οργανισμών (ΕΤΕπ, EBRD, IFC, Παρευξείνια Τράπεζα, Αναπτυξιακή Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης)

3. Οι επιδόσεις του τουρισμού τους καλοκαιρινούς μήνες είναι εξαιρετικές, επιτρέποντας αισιοδοξία για ιδιαίτερα θετική επίδοση του ΑΕΠ το γ' τρίμηνο

4. Το φθινόπωρο το ΑΕΠ αναμένεται να δεχθεί ισχυρή ώθηση από τα προγράμματα ΕΣΠΑ και τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο.

5. Τα επόμενα τρίμηνα θα αρχίσουν να αποδίδουν καρπούς μεταρρυθμίσεις όπως η απλοποίηση της διαδικασίας έναρξης λειτουργίας επιχειρήσεων και η διευκόλυνση της πρόσβασης μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε δημόσιες συμβάσεις και συμβάσεις παραχώρησης από το Δημόσιο.

Οι τρεις πρώτες παράμετροι, κινούνται σχεδόν αυτόνομα, καθώς τα περιθώρια δράσης της κυβέρνησης μπορούν να χαρακτηριστούν περιορισμένα. Πολύ δε περισσότερο για τον τουρισμό, ο οποίο κατά κύριο λόγο «υποστηρίζεται» από τη διεθνή συγκυρία (σ.σ. απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία, αναταραχή στην ευρύτερη περιοχή κ.ο.κ.) η οποία, όπως διαφαίνεται, θα δώσει ισχυρή ώθηση στον κλάδο και συνεπώς στο σύνολο της οικονομίας, ειδικότερα κατά το τρέχον τρίμηνο.

Σε ένα άλλο «πεδίο» που ποντάρει η κυβέρνηση, είναι η ενεργοποίηση των εκταμιεύσεων των πόρων του νέου ΕΣΠΑ, αλλά και στην εκκίνηση του νέου αναπτυξιακού νόμου. Με βάση τα έως τώρα στοιχεία, η εκταμίευση των κονδυλίων του νέου ΕΣΠΑ, περιορίζεται σε ποσοστό της τάξεως του 3%. Με δεδομένο ότι έως το τέλος του έτους το ποσοστό θα πρέπει να ανέλθει στο 7% και κατά πάσα πιθανότητα θα επιτευχθεί, η κυβέρνηση, «ποντάρει» πολλά στη συμμετοχή των κονδυλίων στην ανάπτυξη τα οικονομίας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ήδη αρκετά έργα, είναι έτοιμα να πληρωθούν από το νέο ΕΣΠΑ.

Αντίθετα, έωλη είναι η εκτίμηση ότι η ενεργοποίηση του νέου αναπτυξιακού νόμου που αναμένεται εντός του Σεπτεμβρίου, θα συμβάλει στη μεγέθυνση του ΑΕΠ, το τρέχον έτος. Τα όποια θετικά αποτελέσματα του νέου αναπτυξιακού, θα καταγραφούν το νωρίτερο στο πρώτο τρίμηνο του 2017, καθώς έως το τέλος του χρόνου, δεν αναμένεται να υπάρξουν επιχορηγήσεις. Κι αυτό, διότι πριν το τέλος του Νοέμβρίου, δεν θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής αιτήσεων των ενδιαφερομένων στους πρώτους κύκλους των προγραμμάτων.

Ομοίως, περιορισμένες θα πρέπει να είναι οι προσδοκίες, από την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων, καθώς το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, δεν έχει ακόμη κατατεθεί στη Βουλή. Γι αυτό το λόγο, οι θετικές επιδράσεις του, καλύτερα θα ήταν να προϋπολογισθούν για το 2017.

Τέλος, το νέο πλαίσιο στις δημόσιες συμβάσεις, δε σημαίνει αυτόματα ότι θα οδηγήσει στην ανάπτυξη του ΑΕΠ, αφού εξαρτάται άμεσα από το μέγεθος των δημοσίων δαπανών, οι οποίες βαίνουν συρρικνούμενες.


Πηγή: euro2day.gr