Άρθρα

Εκτύπωση

Φρένο στις αλλαγές των τελών κυκλοφορίας

Ανακρούει πρύμναν το υπουργείο Οικονομικών σχετικά με τα τέλη κυκλοφορίας και τελικά θα προχωρήσει σε οριακές αλλαγές, αντί του διευρυμένου πλαισίου το οποίο διέρρεε τις προηγούμενες μέρες.

Τα 20 κλιμάκια (από 11 σήμερα), οι μειώσεις στα παλαιότερα οχήματα και σε αυτά που τα τέλη υπολογίζονται με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους μπήκαν για τα καλά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Οι όποιες αλλαγές ήθελε να περάσει η υφυπουργός Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου θα παραμείνουν στα χαρτιά, παρά το γεγονός ότι τις επόμενες μέρες η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα απαντήσει στο σχέδιο της υφυπουργού.

Δηλαδή, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είχε ζητήσει από τη φορολογική διοίκηση να ποσοτικοποιήσει το σχέδιο της για τα νέα τέλη του 2018 προκειμένου να διαπιστωθούν οι επιπτώσεις στα έσοδα. Πριν απαντήσει η φορολογική διοίκηση, το σχέδιο ματαιώθηκε από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών για άγνωστους προς το παρόν λόγους. Βέβαια, υπήρχαν έντονες πιέσεις από τους εισαγωγείς αυτοκινήτων, καθώς η κυβέρνηση για μία ακόμη φορά αποφάσισε να κάνει πειράματα με τα τέλη ένα μήνα πριν την ανάρτηση τους στο διαδίκτυο. Από την άλλη το σχέδιο της Κ. Παπανάτσιου ήταν σε γενικές γραμμές αντίθετο από τις πρακτικές που ακολουθούνται στην Ε.Ε.

Συγκεκριμένα στην Ευρώπη η γενική γραμμή είναι ότι τα παλαιότερα οχήματα που μολύνουν περισσότερο να πληρώνουν υψηλότερα τέλη. Η κυβέρνηση επιχείρησε να αναστρέψει τη λογική αυτή και να μεταφέρει τα βάρη στα νεότερα οχήματα. Ποιος έβαλε λοιπόν φρένο στα σχέδια της κυβέρνησης δεν έχει γίνει όπως προαναφέρθηκε γνωστό.

Το μόνο που διέρρευσαν χθες κυβερνητικοί αξιωματούχοι είναι ότι οι παρεμβάσεις στα τέλη θα είναι οριακές και θα αφορούν μόνο τα οχήματα υψηλού κυβισμού με στόχο να καταφέρουν αρκετοί φορολογούμενοι να ανακτήσουν τις πινακίδες που είχαν καταθέσεις στην εφορία τα προηγούμενα χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία σε ακινησία βρίσκονται 650.000 οχήματα. Αλλά αυτό που δεν φαίνεται να καταλαβαίνουν στο υπουργείο Οικονομικών είναι ότι η μείωση κατά 50 ευρώ των τελών δεν θα οδηγήσει κάποιον φορολογούμενο να πάρει τις πινακίδες του πίσω τη στιγμή που τα τέλη που πρέπει να πληρώσει για ένα αυτοκίνητο υψηλού κυβισμού ανέρχεται περίπου στα 1.000 ευρώ.

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων αυτοκινήτων επισημαίνεται ότι η διατήρηση του εσόδου του τακτικού προϋπολογισμού των 1,1 δισ. ευρώ δεν επιτρέπει μεταβολές, πλην ορισμένων μειώσεων σε παλαιά, μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, για τα οποία η εμπορική αξία έχει μειωθεί δραματικά και αναγκάζει τους ιδιοκτήτες τους να τα διατηρούν σε ακινησία («κατάθεση πινακίδων»). Συνεπώς, η μείωση στα τέλη για τις πιο πάνω κατηγορίες αναμένεται να εξισορροπηθεί από την άρση ακινησιών και όχι από αυξήσεις σε άλλα οχήματα.

Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι δεν είναι απολύτως ορθή η μείωση των τελών κυκλοφορίας που ισχύει για τα παλαιότερα αυτοκίνητα (πχ. για τα προ του 2000), καθώς τα υπέργηρα οχήματα ρυπαίνουν κατά πολύ περισσότερο και είναι συνήθως κακά συντηρημένα, άρα και ανασφαλή.

Μάλιστα σημειώνουν ότι στην Ε.Ε. τα παλαιότερα αυτοκίνητα υπόκεινται σε υψηλότερα τέλη, ώστε να οδηγούνται σταδιακά εκτός κυκλοφορίας. «Στη χώρα μας συμβαίνει δυστυχώς το αντίθετο, καθώς η φορολογία χρήσης (τέλη κυκλοφορίας, τεκμήρια κλπ) μειώνεται ή και μηδενίζεται με την ηλικία» αναφέρουν χαρακτηριστικά. .

Αποτέλεσμα είναι η χώρα να κατακλύζεται από εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατικά, κυρίως πετρελαιοκίνητα Euro 3 ή και παλαιότερα (ήτοι δεκαετίας και πλέον), που διώχνουν οι ευρωπαϊκές πόλεις και συνήθως πωλούνται ως νεότερα, με «γυρισμένα χιλιόμετρα», ως «καλά και φθηνά», γεγονός που προφανώς δεν μπορεί να ισχύει.

Πηγή: liberal.gr